Alapparadigmáim

Itt az évek (28) során sorsszerûen kialakult, stabilizálódott, azaz leszûrõdött alapparadigmáimat írom le.

Az élet célja, és értelme, azaz a velünk való történések mögöttes rendezőereje, a végső valóság felismerése, amit túlvilágnak, Istennek, vagy Nirvánának hívnak.

A túlvilág bennem van, valójában innen-világ, semmint túl-világ, mert közelebb van, mint az evilág. Közelebbi, intimebb, élőbb élmény megtapasztalni, mint az evilágot, azaz mint a hétköznapok akár legmagasabb élményeinek világát. A túlvilág szó megtévesztő, mert képileg azt a képzetet sugallja, hogy belőlem, tőlem valahová el kell mennem, hogy megtapasztaljam. A testem itt marad, a lelkem meg valahogy valahová kiszáll, elszáll, talán fel a magasba, vagy távol a horizonton túl, és akkor ott vár a túlvilág csodája. Ez téves kép. Nem elszállunk, hanem magunkba-szállunk, befele, ide-haza. Az evilág az a személyiságünk, a karakterünk, és a hat érzékszerv világa, amit külsőnek érzünk. Mikor mindezen túl, önmagunkba befele, belülre jutunk, akkor vagyunk a "túlviág"-ban. Ez a túlvilág paradoxona.

A vallások mélysége - a misztika - erről az egyről szól, a vallások felszíne - a teológia - az ezt elmesélő kultúrspecifikus szimbólumrendszer, hiedelemrendszer és sztori.

Ma már nem kell vallásosnak lennünk, és valamelyik világ-, vagy kisebb valláshoz tartoznunk, hanem közvetlenül bemehetünk a közös mély valóságba, melyből minden hitrendszer fakad, és amelyből mindez, amit itt írok így látszik. Az istenélmény már nem "klubbhoz" kötött. Ehhez az út a transz és a meditáció. A transz pillanatnyi, rövid ideig tartó, múló, átmeneti betekintést ad a valóság mélységébe / magasságába (tudati transzélmény), a (megfelelő) meditáció rendszeres végzése pedig lassan és fokozatosan átszoktatja, és stabilizálja a lényünket ott (tudat-transzformáció).

A ma elérhető meditációk közül az egyik leg-nem-vallásosabb, egyenesen a valóság mélyével foglalkozó, vallási magyarázkodás és redundancia nélküli meditáció a Vipassana, mely a buddhizmusból ered. A Vipassana hagyományok közül a buddhizmustól, mint vallásos és rituális elemektől is legfüggetlenebb útja az S.N.Goenka által tanított Vipassana technika.

A meditáció, a Vipassana nem old meg minden problémát, amellyel ma szembenézünk, mint egyéni emberek, és mint kollektív emberiség. A túlvilág megtapasztalása után is vissza tudunk rendeződni evilági "hárpiákká". A spirituális fejlettségünk megtartásáért privát tennünk kell, más nem gondoskodik róla. Az életünk különféle területein mind, egyenként. Ezt hívjuk ma integrált megközelítésnek. Ma az integrált spirtitualitás korszaka van. Nemcsak olya módon, hogy kívül integráljuk a spirituális ösvényeket intellektuálisan, hanem, hogy integráljuk az életterületeinket praktikusan, mindbe belevezetjük a spiritualitást.

Az integrált megközelítés mai a világon ismert fő esze Ken Wilber, az a szerző, akire a legtöbbet hivatkoznak az elmúlt években a világon más szerzők.

Folytatás következik...

vissza